Aprovat el ‘Patents pool’ per a medicaments contra la SIDA

El passat 14 de desembre, el Fons de Nacions Unides per a la Compra de Medicaments (UNITAID)* va anunciar que, per el 2010, crearà un fons comú de patents (“patents pool”) per assegurar l’accés de medicaments contra la SIDA en els països en desenvolupament.

Per assegurar el funcionament del patents pool, també anomenat mancomunitat de patents, serà necessari que les companyies farmacèutiques propietàries de patents de medicaments antiretrovirals es comprometin voluntàriament a confiar les seves patents a aquest fons comú.

Aleshores, es posarà en contacte a dites companyies amb els fabricants de genèrics per a pactar la producció dels antiretrovirals a baix cost i a dosis fixes. Tal i com explicà Dousty Blazy, president d’UNITAID , “serà necessari pactar amb les empreses propietàries de les diferents molècules associades a la triterapia administrada durant el tractament de la SIDA i acordar la producció dels comprimits”.

Una altra gran avantatge que presenta aquest fons comú de patents, tal i com va afegir el Sr. Blazy, és el fet de permetre la producció de medicaments dosificats i acondicionats especialment per al tractament infantil, que representa el 10% de les necessitats actuals en matèria de tractaments contra la SIDA. Està previst que el fons arribi a incloure 1fins a 19 productes procedents de 9 companyies farmacèutiques diferents.

No obstant, encara que aquest fons comú de patents pretengui ser un benefici per a tots els països, MSF entre altres ONG, adverteixen de les pressions que varies farmacèutiques ja estan realitzant per a què varis dels països considerats emergents, països en desenvolupament amb ingressos mitjos, amb epidèmies significatives de SIDA, quedin exclosos de la seva participació en el fons.

A més, encara que el fons comú de patents pugui ser un pas decisiu a l’accés als medicaments en els països en desenvolupament, no oblidem que es regirà per un mecanisme voluntari, en què les companyies farmacèutiques sempre tindran l’última paraula a l’hora de concedir les llicències per a fabricar genèrics.

Cal destacar que el patents pool és una iniciativa sorgida i fomentada, en gran part, per organitzacions de la societat civil, com ara ONGs dedicades al sector sanitari; de la mateixa manera que la pressió social exercida per aquestes ha sigut clau en la aprovació del Fons per part de Nacions Unides.

Així, aquesta resulta un bon exemple de com la societat civil, amb dedicació i esforç, pot assolir grans reptes. Després d’aquest primer repte, se sumen esperances al model del fons comú de patents pretenent que, més endavant, serveixi com exemple i pugui reproduir-se el mateix mecanisme pel cas d’altres patologies, de prevalença semblant a la del SIDA, però que afecten quasi de manera exclusiva a les poblacions dels països en desenvolupament.

*UNITAID: estructura creada per a repartir els recursos generats per l’impost sobre els bitllets d’avió, que es va començar a cobrar l’any 2006 per a finançar programes de lluita contra la SIDA.
www.salutxdesenvolupament.org/ca/node/699